HTML

TéZé motoron

Üdv. TéZé vagyok, ez pedig a blogom, elsősorban motorokról.

Friss topikok

  • Bönye: Hali, megvan még az MT? Itt megoszthatnád a tapasztalataidat: forum.index.hu/Article/showArticle?t... (2013.10.08. 18:58) Duplán élni
  • TéZé: Köszönöm, igyekszem felnőni a tanítómesterekhez, no meg a feladathoz. (2008.03.25. 19:19) A Civic után

2008.03.25. 14:37 TéZé

A Civic után

Időben tavaly ősznél járunk, lélekben pedig az erős vágyakozásnál, hogy sportos, izgalmas, szerethető kocsim legyen, nem is feltétlenül új, sőt. Ebben a postban a jelölteket mutatnám be, sorra kerülnek azok a kocsik, amiket valami rejtélyes, perverz okból kifolyólag birtokolni szeretnék.

Mazda MX-5. Azt hiszem ezt nem nagyon kell magyarázni, de ha mégis, akkor itt egy link, ahol korábban megemlékeztem róla. Persze sokszor, sokan dicsérték már a japánok legendás kis roadsterét, nem véletlenül kelt el belőle több, mint 700 ezer darab és nem véletlenül igen aktív a rajongótábora. Én Németországban találtam egyet, a típus 10. születésnapjára kiadott limitált szériából. Rendesen karbantartva, szervizkönyvvel, nem túl szép, de nagyobb hibától, töréstől mentes állapotban. NB, azaz második, már nem bukólámpás szériás, az erősebbik, 1,8 literes motorral, 6 gangos váltó, klímával, Nardi kormánnyal, Bilstein gátlókkal, sperr diffivel. Mondjuk a kék színt, meg a krómos könnyűfém felniket szívesen másra cserélném, de ez a használtautó-vásárlás átka. Meg gyanítom, ezért volt annyira jó az ára. Viszont imádom, eszement jó vezetni, gyors, pontos, játékos és megbocsátó, úgy olvassa a gondolataim, mint hazugságvizsgáló abban a bizonyos műsorban. Ráadásul a fenntartása se egy horror, és jó téligumikkal még télen is egészen használható.

Viszont a Mazda arra alkalmatlan, hogy amatőr vagy fél-profi versenyekre benevezzek vele, de még versenypálya nyílt napokra se szívesen vinném ki. Ilyen rendezvényeken ugyanis hatványozottan fennáll a bukfenc veszélye, s a vékonyka vászontető ilyenkor annyit ér, mint fogpiszkáló egy Tigris tankkal szemben. Szerettem volna hát mellé egy olyat, amit építgethető, tuningolható, amivel ki lehet nézni néha az Euroringre, vagy fel Zagyvaróna-Ceredre. Persze csak a buli, az élmény, a hecc kedvéért, semmi komoly versenyambíciók. Jól lenne futóművet állítgatni, gátlót tekergetni, hasmagasságot emelni-csökkenteni, kerékdőlést, utánfutást, összetartást módosítgatni, és kipróbálni, hogy mindennek milyen hatása van a kocsira és annak vezethetőségére. Egy megbízható, nem rémísztően gyors, jóindulatú, gazdag (tuning vagy sport)alkatrész ellátással rendelkező tanulóautót szerettem volna. A jelöltek, ahol is a sorrend semmi különöset nem jelent. BMW 3-as, E30-as széria, különösen az M3. Subaru Legacy vagy Impreza Turbo. Honda Civic és Integra Type R, illetve Honda Civic VTi, Citroen Saxo VTS vagy Peugeot 106 S16, esetleg Renault Clio RS. Mitsubishi Lancer Evo (bármelyik, de leginkább a VI-os), Subaru Impreza WRX STi, szintén bármelyik. Mazda 323 GTR, illetve Nissan Sunny GTI-R. Toyota Corolla GT 1.6 16V Twin Cam (AE86). Lancia Delta HF Integrale.

Miért lett végül az AE86, aka Hacsiroku? Ki tudja, talán mert egy ideje szemezgetek a drift sporttal, vagy mert ez az egyik legolcsóbb opció. Vagy talán azért, mert az autóépítés rögös útját már néhány lelkesen dokumentáló prominens, névrokon és típusguru is bejárta előttem. Vagy talán, mert a többi kocsi valamiért végül mégsem jött be - bár a teljes igazsághoz az is hozzátartozik, hogy a Hacsiroku ELLEN is fel tudnék sorakoztatni vagy tucatnyi érvet. De nem teszem. Bezzeg a kimaradtakról.

Az összes turbós-összkerekes ralipálya-szökevénnyel egy óriási gondom van, az anyagiak. Egyiket sem kifejezetten olcsó fenntartani, ráadásul többségük elképesztően kényes primadonna, kihegyezett technikával, amely igényli, sőt, megköveteli a törődést. Törődésből pedig magyar használtautóknak nem sok jut. Újjáépítésük,tuningjuk is költséges mutatvány mivel rengeteg drága alkatrészük van, ami elromolhat és mint Murphy óta tudjuk, többnyire el is romlik. A turbó, a diffik, a kuplung, a váltó és a futómű mind-mind tűrőképessége csúcsán áll már a széria autókban is. És kevés marad meg szériának, hiszen a töltőnyomást eszetlenül az égbe tekerni a legegyszerűbb, legolcsóbb, de leggyilkosabb tuning. Tehát ugyan nagyon-nagyon-nagyon szeretnék egy szép Deltát, egy jó Evo VI-ost vagy egy ritka csíklámpás Impreza STI-t, ennek most még nem érkezett el az ideje.

Ami az elsőkerekes csapatot illeti, velük egy baj volt csupán: hogy elsőkerekesek. És ugyan a Saxo VTS az egyik legvidámabb kocsi, ami hátán hordott a Föld, az Integra Type R pedig műfajának legkeményebb képviselője, mire idáig jutottam a keresésben, addigra a drift már túlságosan is belezavart a képbe. Keresztben csapatni pedig elöl kaparóssal nem lehet. Maradt tehát két jelölt: a BMW E30 és Toyota Corolla GT. Ha a BMW, akkor már az M3-ast szeretném, aminek viszont az ára, finoman fogalmazva is horror ahhoz, hogy béna gyakorlásom áldozatául essék. Magyarul: sajnálnám (el)használni. Akkor meg mi értelme van? Corolla lesz ez, akárki meglássa.

A kicsi öreg japán vasnak mára iszonyat kultusza alakult ki. Nem csak a drift és a típus szülőhazájában, Japánban, de a Benelux államokban, Nagy-Britaniában és Európa keleti felén, így már nálunk is. Viszont a korrozióvédelm előtti időkből származó japán lemezmunka és kontinensünk meglehetősen csapadékos időjárása tizedeli az állományt. Persze nem csak a rozsda szerepel a halotti bizonyítványokon: motorhiba, szalagkorlát, esetleg gondatlanságból vagy előre megfontolt szándékkal elkövetett elbontás. Növekvő keresletnek és csökkenő kínálatnak vajon mi az eredménye? Ezt még a mi bölcsődés piacgazdaságunkban is tudja mindenki: egyre drágul a jószág. Európa nyugatabbik felén már nem nagyon akad használható 4000 euró, azaz egymillió forint alatt, a szebb darabokra jellemző érték pedig ennek pont a duplája. Gyakran látogattam az autoscount.de idevágó oldalát, de a fenti megállapításokat leszámítva nem jutottam előrébb. Sőt, nem kevés bosszúságot okoztam magamnak azzal, hogy pl. lemaradtam egy múzeumi állapotú, Toyota Team Europe által épített, historicos homológ, csöves, tényleg fullos verdáról, igazoltan 80 ezer kilométeres futásteljesítménnyel. Kicsivel 8000 euró fölötti összeget kértek érte, én balga ezt akkor még sokaltam. Egy hét se telt el és gazdát cserélt. Néha ránéztem a használtautó.hu-ra is, inkább csak kíváncsiságból, mintsem komolyan esélyt adva annak, hogy itthon használható állapotú kocsit találok.

Pedig de. CXS-780 bemutatkozik a következő részben.

2 komment

Címkék: honda bmw m3 autó toyota ae86 delta turbo integrale lancia corolla civic mitsubishi subaru e30 evolution lancer impreza integra type r wrx sti


A bejegyzés trackback címe:

https://mocizzunk.blog.hu/api/trackback/id/tr61395993

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

XJS · http://www.ae86.hu 2008.03.25. 18:13:11

Mar ertem,miert irsz jol! :) Gratula, jo lesz ez a blog is. Clio kupa, meg navigacio? Vazze. :) Kosz a linket, meg a kisse tulzo titulust is!

TéZé · http://hacsiroku.blog.hu 2008.03.25. 19:19:19

Köszönöm, igyekszem felnőni a tanítómesterekhez, no meg a feladathoz.
süti beállítások módosítása